Professionalisering is net tennissen
Rik Hooftman, Onderwijsadviseur
Professionalisering is een term die je de laatste jaren in het onderwijs vaak hoort, zeker als het gaat om het terrein waar onderwijs en ICT elkaar ontmoeten. Scholing is in dit verband een onmisbaar instrument. Je hebt nu eenmaal input en ondersteuning van bedreven experts nodig om beter te worden in wat je doet.
Zonder trainer lukt het niet
Dat laatste heb ik zelf ervaren toen ik na jaren weer begon met tennissen. De eerste anderhalf jaar dacht ik het wel zonder tennislessen af te kunnen. Maar uiteindelijk zag ik in dat je jezelf maar tot op zekere hoogte kunt trainen. Op een gegeven moment is er geen sprake meer van verbetering. Om dat te doorbreken, heb je een goede trainer nodig. Iemand die je wijst op wat je fout doet, stimuleert in wat je goed doet en met wie je kunt sparren over waar je heen wilt. Zo werkt het ook met professionalisering in het onderwijs.
Digitale geletterdheid
Professionalisering is een must als het gaat om digitale geletterdheid. Zeker nu er achter de schermen van onder andere het SLO hard wordt gewerkt aan het ontwikkelen van leerdoelen op dat gebied. Voor besturen en scholen zou dat aanleiding moeten zijn om voor te sorteren op een toekomstig curriculum waarin digitale geletterdheid een prominente rol zal spelen. Als je nu de tijd en ruimte neemt voor professionalisering, kun je straks op de gewenste manier invulling geven aan het onderwijs in digitale geletterdheid.
Van ICT-coördinator naar I-Coach
Als we kijken naar de ICT-coördinatoren in het primair onderwijs, kunnen we vaststellen dat er in hun rol al enkele jaren sprake is van een verschuiving. ICT’ers houden zich steeds minder bezig met techniek en focussen in toenemende mate op het ontwikkelen van beleid en het coachen van collega’s. Zoals ik in een eerder blog al eens heb betoogd, wordt de ICT-coördinator steeds meer een I-coach. Ook dat is een ontwikkeling die duidelijk vraagt om professionalisering.
Langer lopende opleidingstrajecten
Professionalisering gaat natuurlijk niet vanzelf. Net als in de sport is scholing noodzakelijk om mensen en organisaties de nodige capaciteiten te laten ontwikkelen. Wij als Heutink ICT kunnen daar goed bij helpen, met een breed pakket aan korte trainingen, workshops en bootcamps. Maar als je echt structureel werk wilt maken van professionalisering, is een langer lopend opleidingstraject de beste keuze. En wat dat betreft kun je bij Heutink ICT terecht voor twee opleidingen die hun waarde al ruimschoots hebben bewezen: ‘Specialist Digitale Geletterdheid’ en ‘Post-hbo I-Coach’.
In-company werkt het best
De genoemde opleidingen komen nog het beste uit de verf als we ze in-company kunnen aanbieden. Vanuit Heutink ICT kunnen we dan de best mogelijke kwaliteit leveren. We kunnen zo’n traject helemaal afstemmen op de behoefte van de onderwijsorganisatie in kwestie, tot en met de frequentie en intensiteit van de sessies en de dagen waarop we de sessies aanbieden. Bovendien kunnen we ons lesmateriaal aanpassen aan de digitale tools en methoden die de organisatie gebruikt. En dat betekent dat de deelnemers de kennis die ze opdoen direct kunnen toepassen in de praktijk. Lees hier het blog over de 4 voordelen van in-company.
Nog meer voordelen
Een in-company traject betekent ook dat deelnemers er niet (of nauwelijks) voor hoeven te reizen. Een ander belangrijk voordeel is dat je met allemaal gelijkgestemden uit eigen gelederen bij elkaar zit. Je maakt dezelfde ontwikkeling door en kunt steeds ervaringen uitwisselen. Zo staan de klokken automatisch gelijk, en daardoor wordt het ook makkelijker om bovenschools beleid en afspraken te laten doorstromen naar de afzonderlijke scholen en locaties.
Gerelateerde blogs van Rik
Predia Touch Base: zo makkelijk kan 't zijn
Predia heeft iets nieuws: de Predia Touch Base. Een touchscreen waarbij veiligheid en eenvoud voorop staan. In dit blog neem ik je mee in de ontwikkeling van dit scherm en leg ik je uit waarom het zo aantrekkelijk is, zeker voor het onderwijs.
Door: Leslie Zohlandt, Accountmanager Interactief
Hoe we onze dienstverlening steeds beter maken
Bij Heutink ICT beseffen we het heel goed: onze klanten zijn ons bestaansrecht. En hoe beter onze dienstverlening, hoe positiever het gevoel dat klanten over ons hebben. Logisch dus dat we er continu alles aan doen om de kwaliteit van die dienstverlening naar het hoogst mogelijke peil te brengen.
Door: Rob ten Thije, Manager Dienstverlening
In gesprek met de allereerste klant van Heutink ICT
Herman Benes geldt als de eerste klant van Heutink ICT. Sterker nog: hij deed al zaken met ons toen Heutink ICT officieel nog niet eens bestond als bedrijf. Dat vond ik reden genoeg om hem uit te nodigen voor een vraaggesprek, als derde aflevering in deze reeks artikelen in het kader van het 25-jarig jubileum van Heutink ICT.
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.